tisdag 5 juli 2011

loppisfynden

Här kommer de utlovade loppisfynden, fast inte alla, endel bilder blev så dåliga i nattens lampsken, och kamerabatteriet tog slut i morse, så jag fotar resten ikväll.
Bäst var den första loppisen, en sån där PRO loppis, fast med den klassiskt nysnåla tanten som ska ha så mycket betalt nu när loppis blivit så populärt bland ungdomarna.
Frågade henne vad hon skulle ha för högen med Lansett, varpå hon tar en tallrik, vänder på den och säger det klassiska, "ja, det är ju Gefleporslin, det är ju eftertraktat nu." Blev irriterad och snäste att jag vet exakt vad det är för något, jag har koll på det, det är därför jag vill köpa det! Fick dem till ett bra pris tillslut iallafall. :)


Gefles Bladranka, har inte lyckats finna formgivare, någon som vet?
10 mattallrikar och 11 assietter av Helmer Ringströms dekor Lansett från Gefle.



Askfat ? från Ifö.

Ljusstakar märkta Hemslöjden Borås Sweden.
Karott, som jag tyckte det skymtade "Garbriel" i botten.

6 kommentarer:

  1. Fina fynd! Tack för kommentarer på min blogg :) Skolplancherna finns här i Piteå där jag bor, om du är i trakterna kan du ju kika förbi om du är intresserad av en planch. Jag har några på gång men det är inte säkert att de blir sålda. Vi får se!

    SvaraRadera
  2. Det var ju en hel del fint! Och så många Lansett på en gång var inte dåligt!

    SvaraRadera
  3. loppisfia: ojdå, då är det typ hela Sverige emellan oss! Tror tyvärr inte jag har vägarna där förbi, synd jag som va så planchsugen. Men men, du kan väl säga till om du skickar dem i framtiden! :)

    trillivippa: Nej, så många på en gång har jag inte varit med om förut, 5 lika har jag sett. Kul att kunna få tag i så många!

    SvaraRadera
  4. Exakt ett sådant askfat hade min farmor. Jag tycker det är ganska roligt med Ifös grejer eftersom jag hade mitt första jobb där i slutet på åttiotalet.

    SvaraRadera
  5. Moster Mjölgumpa: Det är så kul när man känner igen saker så, mamma gör också det ibland när vi är ute på våra loppisräder, så berättar hon en liten historia om föremålet! :)
    Roligt att du jobbat där, har du lite såna föremål hemma då?
    Vet du om de är utställningsföremål, en antikhandlare påstod det?

    SvaraRadera
  6. Jo lite saker har jag från Ifö, men de tillverkades ju långt innan min tid. Jag tror att de gjordes som reklam-material.

    SvaraRadera