lördag 23 juli 2011

Dagens most wanted

Först och främst vill jag tacka er som kommenterar mina inlägg, det är så roligt att läsa och det inspirerar mig att blogga mer!
Och jag tycker det är så himla roligt att ni gillar mina bilder, det värmer mitt hjärta! Jag lägger verkligen ner min själ när jag fotar mina fynd, för att det inte ska bli tråkigt och samtidigt visa upp både fyndet i sin helhet och små detaljer.

Idag visar jag de två sakerna jag verkligen bara skulle ha på Gnistans loppis.
När det närmade sig försäljningsdags placerade jag mamma borta vid kastrullerna och migsjälv vid vasen. Jag la direkt när jag såg den, ett bud på 50 kronor, men hade nog egentligen bara behövt lägga en tjuga, för det var ingen annan som visade intresse för den och när speakern meddelade att nu börjar försäljningen, då grabbade jag tag i den och stoppade den under armen, jag bara skulle ha den och ja, jag fick den för det bud jag la. Tjihoo! Den är så underbart vacker, min tyska golvvas!

Strax därefter kom mamma flygandes med trådkorgen på huvvet, vilket ledde till ett lättat gapskratt oss emellan. Hon hade fått buda över mitt första bud med en tia, så för trettio riksdaler blev trådkorgen min, och jag fullkomligt älskar den!
Min kära J trodde det kunde vara en fillidutt för ångkokning av grönsaker, vilket genast skulle förklara de underliga handtagen, som då förmodligen ska vila på grytans överkant. Vad tror ni?









6 kommentarer:

  1. En femtilapp kan inte betraktas som annat än ett riktigt fynd!

    SvaraRadera
  2. Vasen är kanonfin. Jag gissar också på ångkokningsfunktionen. Men vad fin den blev med potatisar i. Ett lantligt stilleben samtidigt som den fyller en praktisk funktion. Tummen upp.

    SvaraRadera
  3. Hej! Kul att du hittat till min blogg, och då hittade jag ju din!
    Jättefina bilder du tar måste jag säga. Där ligger jag hästlängder efter. Mitt mål är att få skärpa ibilden, att den inte ska bli suddig!
    Jag har lagt din blogg i min blogglista över bloggar jag läser. Det är väl OK?

    SvaraRadera
  4. Pampig vas, den missade jag helt!

    SvaraRadera
  5. Ja, det var verkligen ett fynd, har velat ha en vit ett tag, så det var nog därför jag fick syn på den över allt det andra, den var ju ganska utmärkande där på bordet med småpinaler också. :)

    Det är kul att använda prylar till sånt som det egentligen inte är menat för, tex en liten spikmatta som blir en vacker fotohållare, eller en ångkokningsmanick som blir en potatisförvaring. :)

    Ann-Charlotte: Tack, klart det är ok, jag lägger till dig också!
    Om du har en systemkamera så blir bilderna automatiskt bra och det där med skärpan sköter sig själv! Jag har fotat i 10 år, men det är först senaste året som jag kommit på hur man fotar loppisfynd på ett relativt bra sätt! :)

    SvaraRadera
  6. Jag tror att trådkorgen är till för att koka ägg, du får i och upp alla ägg samtidigt. //Kryptiska Marie

    SvaraRadera