torsdag 28 juli 2011

hur går det med köksrenoveringen?

Jodå, det går framåt, under golvet. Vi har dock inte kommit så långt som till sånt syns på ytan, men vi kommer få en jäkligt bra, fuktfri grund iallfall, med allt det arbete som J och våra pappor gör!
Just nu håller de på att staga upp stenarna runt murstock och kakelugn, den vi ska mura upp så småningom, genom att bygga gjutformar runt, med armeringsjärn i och sen hälla i cement. Då slipper vi vara oroliga att några grundstenar ska flytta på sig eftersom vi grävt rätt djupt för att få bort allt det organiska. Därefter har vi fyllt hela golvet med singel, som vi, efter att gjtningen är klar, ska lägga plast på.
Därefter kommer det blindbotten, isolering och slutligen golv. Åh vad jag längtar tills dess!



Själv håller jag mig till renovering av fönster och lite andra småsaker. J's mor jobbar ju med det och jag skulle verkligen behöva en lektion i hur man får ut glasen intakta! :) Det är ett himla projekt, inte bara måla.
Först ska kittet pillas bort, på endel ställen är det löst och trillar nästan ut av sigsjälv, men det mesta sitter som berget och då får man först köra med speedheatern. J har tillverkat ett specielverktyg för det, men man får ändå vara försiktig så inte rutan krasar. Det gäller att få bort allt, för sen ska man pilla fram och dra bort alla stift som rutan sitter fast med.
När rutan väl är borta ska karmen skrapas, sen ska den torra delen som varit utåt oljas med en blandning av terpentin och linolja tills träet är mättat. De riktigt torra behöver upp till 15 strykningar!
Sen målas första lagret. Har man inte möjlighet att måla bägge sidorna samtidigt så får ena sidan torka innan baksidan grundmålas.
Efter detta moment lämnas fönstren till J's mor, eftersom hon är den som kan sätta in de nya glasen, kitta om och måla sista lagret. :)
Huset har 14 fönster, varje fönster har sammanlagt 8 rutor som ska renoveras, det blir 112 fönster. Shit vilken tid det kommer ta!







Vi har målat klart husets västsida, kan ni tänka er att färgen äntligen är vald! Det blev så fräscht och fint!
Igår skrapade och målade jag en av fönsterkarmarna också och vilken skillnad med vitt istället för den hemska mossgröna! Kolla det högra fönstret på bilden, det ser ut som huset öppnat ena ögat och blundar med de andra! Det blir ännu mera vitt sen, på bilden är det de gröna fönsten som sitter i karmen.
Just idag blir det nog inget fönsterrenoverande med tanke på att regnet vräker ner och har gjort så hela dagen. Iställer plockar jag lite här inne, bakar muffins och bloggar, med Twilight i bakgrunden. ;)


2 kommentarer:

  1. Phew, jag är plötsligt ganska nöjd med att bo i lägenhet ändå. ;) Fast det kan säkert vara roligt att fixa med allt när man är två (eller fler!) som kan hjälpas åt.

    SvaraRadera
  2. Haha, nej, jag lovar, det är inte ens lite kul just nu, även om man är två och fler, men sen när köket är på plats och det är målning och sånt kvar, då är jag lycklig! :D

    SvaraRadera