fredag 26 juli 2013

mer foto och lite trav

På den här bilden tyckte jag inställningarna var bra,
lagom med ljus, ingen grynighet.

Igår lekte jag lite med ISO och bländare hemma, försökte få till en sån där ljus, fin inredningsbild som de alltid har i inredningstidningar. De fotar mot fönster och istället för att bli totalt mörker som det blir för oss vanliga dödliga, så får de en härligt ljus och fin bild där vitt ljus strömmar ur fönstret. Nu har de säkerligen Photoshop'at för glatta livet, så de har ett rejält förprång, men ändå.
Jag höjde och säkte och jämförde resultaten och tillslut tyckte jag att jag fått till en ganska så bra bild, men när jag sen kikade på den i datorn så insåg jag det där det varnas för, att bilden blir kornig när ISO talet är för högt. Så det blev inga bra bilder, bara en massa risgrynsgröt. Bättre lycka nästa gång.
Fick dock ett par ok bilder.

På eftermiddan (jag har börjat vara på jobbet redan kl 6, så man får gå hem tidigt) så körde jag mot Kalmar för att kolla på Robins lopp. Jag körde inom Media Markt och tittade på lite grejer till kameran, bla väska, stativ, UV-skydd, själutlösare, solskydd och reflexskärm, men eftersom inte självaste billighetskedjan kan mäta sig med priserna på nätet, så blev det "bara" ett UV-skydd, som han visserligen kunne få ner lite i pris, samt en liten trekantig kameraväska som man kan ha om man bara ska ha kameran och inte alla sladdar med sig, samt ett stativ.
Hann även inom Ikea, och hittade en superfin tavla, kommer bilder på den lite senare.

Loppet blev rusigt spännande faktiskt, hade hört att hästen inte skulle vara så bra, men han höll sig minsann i rygg på ledaren hela loppet, men var fortfarande instängd på upploppet, men slutade 3:a, inte illa!
Fick även se Viola Silas i lopp för första gången, kändes nästan lite högtidligt!


Här ser man skillnaden mellan stor och liten bländaröppning.
Bilden till vänster är tagen med en liten bländaröppning,
medan bilden till höger är tagen med en stor bländaröppning.



Robin och Last Rimos strax innan start. 
På dessa bilderna testade jag egna inställningar istället för auto, de såg bra ut i kameran,
men här ser man att ISO-talet är för högt, bilden är grynig.

Upploppet, mållinjen, Robin längst in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar