måndag 29 juli 2013

Bornholm, dag 1

Mot Bornholm!

Precis hemkommen från en fantastisk minisemester på Bornholm tillsammans med mor och far.
De hade seglat över till Allinge och eftersom jag inte varit där på 12 år, vi åkte alltid dit på båtsemester varje år när vi var små och jag har längtat efter att komma dit igen, så bestämde jag mig för att köra ner till Simrishamn och ta Bornholm Express över. Snabbt, smidigt och billigt, 470;- t/r, överfarten tar endast 1 timme!

Snart lägger vi till i Allinge.

När färjan närmade sig Allinge hamn gick jag upp på taket och njöt av utsikten. Ljummen sommarkväll och totalt bleke! Ett svagt dis låg över horisonten och i hamnen stod ett tjugotal personer och vinkade välkomnande, där ibland efterlängtade mor och far!

Många människor skulle möta upp någon.

Efter kramkalaset gick vi för att lämna av packningen i båten, vanligen lägger sig båtarna utanför varandra när det är trångt och som tur var låg det bara en båt innanför oss, för det var ett par ovana sjöben som klättrade mellan båtarna! Strosade sedan i hamnen och njöt av att vara tillbaka bland barndommens minnen. Det såg precis ut som då, fast allt var mycket mindre nu, det har ju en tendens att vara så.

Eftersom jag denna gången tog hela 644 bilder, och det är så många som jag vill visa, så får jag göra inläggen lite pö om pö, så det inte blir för mycket på samma gång. Vi börjar med bilder från fredagen. :)
Klicka på bilderna för att få dem större.



Vacker kväll i Allinge!

 Välkomstkommitén!

Fantastiskt vackert!

Där på pirmuren har man suttit många gånger!


Passade på att fota hamnen "uppifrån" när jag stod uppe på färjan.

Iland och påväg mot båten, huvudgatan till höger.



 Här har vi lekt och grillat under 80- och 90-talet!


 Påväg mot restaurangen. Allinge är en av mina favoritplatser på jorden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar