torsdag 25 juli 2013

fotointresset har vaknar ur sin dvala

Kort skärpedjup, denna bilden är min favorit för dagen, om man zoomar in den ser man hur vingarna skiftar i grönt, men jag gillade helheten, så det fick bli orginal.

Har hittat gnistan igen gällande fotografering. Innan fotade jag väldigt mycket, men eftersom det var exets systemkamera så blev det mest iPhonefoton och lusten att ställa upp och fota mina loppisfynd infann sig inte riktigt. Fotar fortfarande väldigt mycket, men bara "vanliga" bilder.

Sen fick jag en Canon EOS 600D i 30-årspresent i januari, och då fotade jag lite med den, men tröttnade ganska snart. Den var så komplicerad och jag orkade inte lära mig den just då, avskyr teknik, det ska liksom bara fungera!
Till råga på allt så slutade autofokus att fungera nästan omgående och det bidrog också till att intresset försvann, hur kul är det att jobba med saker som inte fungerar och att ställa in manuell fokus när man fotar barn eller ett travlopp är inte det allra lättaste.

Jag har dock börjat använda den ändå nu under senaste månaderna, mestadels under Robins travlopp, men även haft den med till Em och barnen, samt för lite naturfotografering. Och det har blivit ganska så bra bilder ändå måste jag säga.
Men sen häromdagen så hittade jag en helt fantastisk blogg, Nevnarien.
Tjejen förklarar på sitt sätt om ISO, bländare, slutare och allt tekniskt som jag hittills ryggat baklänges inför, helt plötsligt fattade jag liksom galoppen och oj va roligt det var att fota helt plötsligt när man förstod sig någorlunda på de olika inställningarna på kameran! Jag måste öva, öva, öva, så jag kan dem utantill, för just nu har jag skrivit ut hennes beskrivningar och har de med mig och läser utifrån dem när jag ska ta ett speciellt foto.
Häromdan på stranden testade jag att fota med kort skärpedjup som jag älskar, samt fota i motljus, och det blir ju som alla vet inte bra, ansiktet blir helt mörkt och tar man med blixt blir det bara fult och platt. Så jag testade hennes tips och ändrade bländaren och vips så blev ansiktet ljust! Först blev det nästan kritvitt, sen testade jag mig fram tills det blev okej.
Det var ju långt ifrån perfekt, men nu fattar jag grunden i hur man gör iallfall, sen är det bara till att öva!
Hade ju dock varit betydligt enklare om den där autofokusen hade fungerat!

Kort skärpedjup. De blåste runt hela tiden så fick inte ut bilden riktigt som jag ville,
det är för mycket ofokus, man ser knappt fokuspunkten.

Nu kan man ju undra varför jag inte lämnade in den direkt, och det undrar jag också just nu. Men jag trodde väl att den skulle börja funka igen, eller att jag råkat röra någon inställning, men när jag återupptog fotandet igen så märkte jag att så inte var fallet. Så igår tog jag mig till Elgiganten för att prata med dem. Och tror ni inte att den funkar utan problem då? Tar tag i den och säger att den funkar visst inte och då, när jag trycker, så nej, den funkar inte. Den malliga killen bakom disken tar den ifrån mig och testar han också och nej, nu är den ju helt kass. Ja, det var ju det jag sa!
I min lilla rosa bubbla så hade ju jag trott att det bara var till att säga att Jag vill reklamera den här, och så skulle jag få en ny. Men ack så fel jag hade. Dom ska ta in den på lagning, och om felet inte visar sig när de testar den, så skickar de tillbaka den utan åtgärd. Visar sig felet så lagar de den. Frågan är om de ens kommer fatta vad felet är, vilken del det är som måste bytas. 
Skickar jag iväg den tar det ca två veckor, som säkerligen blir en månad. Och när jag får tillbaka den så kommer den fortfarande inte att fungera eftersom de inte gjort något med den, eftersom den funkar när den själv vill, aldrig när jag verkligen behöver den. Varenda gång "det perfekta fotot" visar sig, så funkar den inte, men den har funkat utmärkt precis innan.
Och för att få en ny kamera måste man efter den har varit på reparation och fortfarande inte fungerar, skickas iväg igen till nån annan avdelning som bestämmer om det är ett reklamationsärende osv osv.
Jag kommer aldrig få en annan, ny kamera, jag kommer få dras med det här måndagsexemplaret, för alla vet ju att de exen inte går att laga, de kommer fortsätta jävlas och enda sättet är att få ut en helt ny, ett glatt lördagsexemplar som fungerar utan problem! Var så arg så jag började gråta efter det samtalet!
Bestämde mig för att inte lämna in kameran då, eftersom jag ska till Bornholm i helgen och då behöver den. Har till januari på mig, så får ta det när jag vet att det inte är nåt speciellt som ska fotas på ett par veckor..


Kort skärpedjup. Tacksamt när flugan och vinden valde att vara still.
Tror dock flugan skulle blivit mer fokuserad med autofokus.

 Självporträtt i motljus, ändrade bländaren och vips, från mörk till ljus i ansiktet!

 Kort skärpedjup, här la jag ner kameran bland ljungen
utan att titta och hoppades på bra resultat.

 Dessa hundkexen var väldigt svåra att fota med manuell fokus, 
de blåste fram och tillbaka och det var knixigt att hitta en fokuspunkt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar