söndag 30 maj 2010

ridskoleserien, 3:e tävlingen

Är så himla nöjd efter gårdagens tävling! Vi åkte ner till Olofström vid 17:45, jag hade inte hunnit bli särskilt nervös utan slöade snarare till där vi satt och skumpade i en dryg timme. Väl framme går vi banan, jag går igenom den femtioelva gånger i huvvet och tillslut sitter den där.
Dags för lottning av hästar och i samma veva kommer en superfin isabell in i ridhuset. Han kallas "Laxen" och är väldigt hoppglad. Jag hoppas för mig själv att jag får just han.
Men nejdå, istället får jag "Duchesse" och vem är då detta? I ridhuset står nu, förutom Laxen, två bruna ståtliga hästar, samt en liten skimmel, inte mycket större än en D-ponny, med yvig man som står rakt upp. Jag drar en snabb liknelse till Russita. Jo, just hon är den jag ska ha. Min första tankte, negativ såklart, kul att jag som är längst ska ha den minsta hästen..
Ridläraren säger att hon kan vara rätt het, men är hoppglad. Låter bra.
Inspekterar framridning och tävling och konstaterar att i jämförelse med stallets hästar är hon inte vidare het.
Tjejen från Olofström som har henne rider felfritt och berättar när jag frågar innan uppsittning att hon är på hopphumör idag. Känns bra.
Framridningen går bra, hon är alert, men inte het, jag får snarare vara med med skänklarna.
Vi hoppar krysset på olika höjder och avslutar sedan med ett räcke och en oxer, som jag tycker ser läskiga ut. Inga problem här heller, hon gör snällt allt jag ber henne om.
Sist ut är det min tur. Jag har fortfarande inte blivit nervös. Det jag oroade mig för, speciellt efter förra tävlingsfiaskot, var att få en häst om Lady, som gör precis det hon känner för, vilket kan betyda hej hopp, tvärstopp.
Vi galopperar ett halvt varv innan vi vänder upp mot första hindret. Det känns bra över och vi fortsätter banan. Hela ritten kändes verkligen super, jag hade ingen somhelst tvekan på att hon inte skulle hoppa och vi for följdsamt och enkelt utan minsta ryck över samtliga hinder och tog oss runt felfritt. Snacka om stort leende i fejset när vi kom i mål!
Nu hänger en fin blå/rosa rosett här och jag känner mig så g l a d!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar