fredag 28 maj 2010

det snurrar i min skalle



Usch, jag har ont i magen av alla tankar som snurrar runt i skallen! Allt snurrar kring huset, priset, skicket.
Åsikterna om priset beror på vem man pratar med. Pappa, morfar och folk som inte har så stor koll på vad priserna på hus ligger i dagsläget (dvs sjukt dyra) tycker att 1,4 miljoner är på tok för mycket. J börjar med tveka på priset och tänker mer 1,1-1,2. Själv har jag accepterade mer och mer utgångsbudet på 1,4.
Jämför man med tex en liten, liten stuga i samma skicka mitt i Ronneby där utgångsbudet är 1,5, så är det ju jättebilligt! Men samtidigt så om jag tänker på den arkitektritade tegelvillan mitt i Rödeby där utgångsbudet är 1 450 000;-, så tycker jag det är galet mycket för det lilla. Men sen inser jag att det är ju så mkt "vårt" hus kostar! Tror 1,2 är mer lagom, men tanke på det dåliga skicket.
Frågan är, går säljaren med på det? Han säger att han blivit erbjuden 1,8 miljoner, men inte sett några lånelöften från banken än. Är det verkligen någon som är beredd att lägga så mycket på ett så stort renoveringsobjekt?

Sen till besiktning och just skick. Stefan tycker inte vi behöver göra någon besiktning, för "dom kan inte se mycket mer än en annan kan se" och att en besiktning skulle skapa dålig stämning mellan oss och säljaren.
Själv tycker jag det är sjukt att köpa ett hus utan att det är besiktigat, de använder ju instrument för att kolla fukt osv och tänk om hela källaren/ badrummet är fuktskadat! Det påverkar ju både pris och lusten att köpa! Och varför skulle det skapa dålig stämning med köparen? Jo, de kan ju tycka att man inte litar på dem om dom e lite dumma, men de borde väl också veta att köparen har undersökningsplikt! Och tänk om det skulle komma fram något dolt fel när huset är köpt, då får man ju inte ett skit för försäkringen!

Tittar man med positiva ögon så är 1,4 ett bra pris. Kvar att göra: Nytt värmesystem, renoverar kök och 2 badrum, samt byter avsloppsrör, elledningar och alla såna saker, samt målar om, tapetserar och allt annat som behövs renoveras. Där räknar vi med en kostnad på 500 000;- efter samtal med insatta. Då har vi ett nyrenoverat drömhus i ett perfekt område för 1,9 miljoner. Då har vi klarat vår budget på 2 mille och förhoppningsvis får man ut det man investerat vid en försäljning.

Tittar vi med negativa ögon så köper vi huset för 1,4, vilket egentligen är ett överpris. När vi börjar renovera inser vi att kostnaderna drar iväg till 700 000;- istället. I slutändan har vi då ett helrenoverat drömhus för 2,1 miljoner.
Vi har därmed överskridit vår budget, räntorna höjs så vi inte har råd att betala mer än boende, samt att vi vid en eventuell försäljning kommer gå back 20%.
(Pappa läste igår att bostadspriderna inom en 3-5 års period kommer sjunka med 20%, samt att räntan kommer höjas till 7%.)

Förstår ni att det snurrar?!

1 kommentar:

  1. Mmm, det är mkt o tänka på..

    1,4 kan jag tycka är ok för huset, för man bet ju ändå för läget o "det gamla".. Jag hade velat göra en besiktning, det känns som att säljaren borde förstå det!! Ni skulle lugnt få igen pengarna när ni renoverar, det tror jag verkligen inte ni behöver oroa er för. Sådana hus är ALLTID eftertraktade..o när det gäller räntor osv så binder man ju lånen om man är orolig för sånt. på så vis behöver man inte oro sig för höjningar utan då vet man att man bet samma summa varje månad..

    1,4 är ok, men kanske inte så mkt mer!! Håller tummarna

    SvaraRadera