fredag 12 mars 2010

tävling!

Hopplektionen igår var superkul! Vi hade "tävling", så att vi skulle få öva på att rida fram, kolla banan och tävla, samt omhoppa. När vi kom in i ridhuset spetsade Russita öronen och tittade sig nöjt omkring, hon älskar att hoppa! Hon var lugn och sansad, brukar ha tusen spring i benen i vanliga fall. Vi hade lite höjd denna gången, 80 cm. Låter inte mycket, men sitter man på en häst som inte är mycket större än en D-ponny så blir hinderna rätt höga. Det var helt annorlunda med lite höjd, hon hoppade som en katt och man märkte hur kul hon hade.
Banan gick jättebra, förutom att jag missbedömde en sväng och gjorde den alldeles för snäv så Russita hade inte tillräckligt med fart för att hoppa.
Omhoppningen gick också bra, förutom att vi rev ett superenkelt hinder så hade vi näst snabbaste tiden.
Slutsatsen med lektionen blir att jag måste trycka till lite tidigare innan hindret, eftersom hon ofta kom för nära inpå och enligt mig planera min ritt lite bättre, med tanke på den dåligt planerade svängen.
Som avslutning fick vi välja valfritt hinder som Lottis höjde till 90 och då valde jag oxern, som kändes oändligt hög och bred. Precis innan det var min tur säger en av tanterna, av omtänksamhet, "tänk på att sitta ner så länge som möjligt, för hon brukar vägra på såna här höjder." Tack för det liksom, jag blev ju skitosäker och det går ju rakt ut till hästen!
Så när det var min tur och jag red mot hindret hade jag fortfarande inte bestämt om jag skulle hoppa den lite större oxern eller nöja mig med räcket! Men jag tog sikte mot oxern, satt ner, fokuserade gärnet och höll om med skänklarna och när jag kände att Russita skulle hoppa så gav jag skänkel och hon flög över i ett gigantiskt språng! Vilken känsla! Kändes som vi var i luften i 30 sekunder! Efteråt kände jag mig sjukt nöjd med vår insats och Russita frustade glatt i samtycke!

På långfredagen anordnas det en hopptävling i stallet och jag funderar på att anmäla mig, behöver verkligen öva upp mina tävlingsnerver inför ridskoleserien!

3 kommentarer:

  1. Sandra, har du tänkt på... Då var det dax för dagens kloka mentala härdsmälta. Det är ganska intressant hur ett ords betydelse kan skifta så enormt med tanke på dess uttal eller sammanhang. BANAN, frukt och väg, allt i ett. Bara skala och välj...

    SvaraRadera
  2. Du har för mycket fritid! Men jag erkänner att dina komentarer än finurliga och roliga att läsa. Jag har en aning om vem skribenten kan vara, men skriv gärna under nästa gång.

    SvaraRadera
  3. Hej hopp ; )
    Klart du ska anmäla dig till hopptävlingen! Du gillar ju det (och vi får inte glömma att du är jäkligt bra då det oxå) så om du inte har mycket bättre planer för dig den dagen redan så förstår jag inte alls varför du tvekar.

    Kram
    //Mssan

    SvaraRadera