måndag 28 februari 2011

helgens äventyr




Kunde de inte bara låtit det gamla fina vara kvar?
Tak- och golvlister, spännpappen i taket och den fina 50-talstapeten!

Denna helgen har det hänt endel här hemma, bland annat på rivningsfronten.Vi har varit på äventyr i Kalmar och fått nya familjemedlemmar.
Det började med att Tilla ringde i lördags morse och ville lämna tillbaka ett stort linneskåp som hon lånat av mig.
Var ska vi nu ställa detta, vi som har alla väggar fulla av skåp, byråer, garderober mm?
Efter en stunds funderande kom vi fram till bästa lösningen var att riva ut de tre stora inbyggda garderoberna i matsalen. Detta har jag tjatat om ett tag så jag var hur nöjd som helst!

Som tur var kom mor & far på besök just när de skulle avlägsnas, så paps kunde hjälpa oss att bära. Bakom de hiskerliga garderobsklumparna gömde sig ännu en ursnygg 50-talstapet, hurra! Där fanns även de gamla golv- och taklisterna kvar, helt perfekt när vi ska be snickaren ta fram nya till rummen, vi vill ju ha de som det såg ut från början!

Efter detta lilla rivningarbete fick paps och jag för oss att riva ner takgipset i det hörn av teverummet på nedervåningen där en läcka huserat. Under fanns det, precis som i köket, finfint trä, som jag bara kommer måla i vit linoljefärg.

Sist men inte minst började J och jag i söndags skrapa rent husfasaden, som är i fruktansvärt dåligt skick. Tror förarbetet inte var riktigt 100, för det ska enligt förra ägaren vara ommålat -98, men fasaden är sprucken, bubblig och har på vissa ställen helt fallit av.
Så, när vi var i Kalmar köpte vi en färgskrapa till och bestämde oss för att försöka skrapa en liten bit varje dag istället för att stå där till sommaren med allt arbete kvar.
Vi skrapade nån kvadratmeter var, sen blev det alldeles för mörkt. Känns dock bra att ha börjat iallafall!

Igår var vi som sagt i Kalmar med Manne & Jenna. Det blev kakel/klinkerspaning på Bauhaus, köksspaning på Ikea sen lite shopping på Baronen. Unnade mig två fina ögonskuggor på The Makeup Store och en prickig tebox från Clas Ohlson. Snygg och idealisk för småplock!

Bild från Clas Ohlson
På vägen hem körde vi inom Carina & Stefan och plockade med oss fyra nya familjemedlemmar, bestående av två bruna och två vita värphöns.
Dessa introducerade vi sen för flocken hemma och iallafall tuppen blev lyrisk, även om det blev lite knorrande från hönorna. Jag får väl gå ut med lite maskroste och skorpor så de blir glada.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar