tisdag 24 augusti 2010

plastmatta vs. trägolv


Blir inte så mycket tid för bloggande, dagarna rusar förbi ett rasande tempo! Mycket hemma och mycket på jobbet. Dessutom ägnar jag varenda lediga minut som blir över åt Breaking Dawn, sista boken i Twilightserien. Det är riktigt, riktigt svårt att lägga ifrån sig den! Vet att jag sa att jag inte skulle läsa den förrän filmerna var sedda, men att vänta sammanlag två år, det finns inte på kartan!

Lägger upp lite bilder från helgens rejs i Sofieberg.
Bland annat plockade paps & J bort takpannorna från bodarna eftersom taket måste bytas innan vintern. Dessvärre upptäckte de myror i hela innerväggen och murstocken, så det var bara att plocka fram motorsågen, så numera är det ett öppet rum utan delar av golvet. Paps funderade även på om vi inte skulle riva bort den hemmabyggda öppna spisen, som verkade vara myrornas stora tillhåll.
Jag har ju lite svårt för att slänga och förstöra, men paps förklarade att den aldrig verkade ha varit eldat i och den såg inte riktigt gjort ut heller. Är ju inte så att vi förstör någon kulturskatt, ve och fasa, utan vi gör oss av med en myrfylld brandfara. Så, nu känns det bättre..
Pratade med Anitcimex gällande myrorna i väggen och de trodde inte det var någon fara, bara man fick bort allt det fuktiga virket. Kändes lite lugnande, men helt plötsligt blev jobbet dubbelt så stort som planerat. Undrar hur många gånger det fenomenet kommer inträffa under renoveringen?
Medans karlarna brottades med myror, låg mor i rabatten och planterade vår första rosbuske, direktinplanterad från momos trädgård. Hon har fått en alldeles egen rabatt som hon får bestämma över helt själv!
Jag började pilla bort en liten bit av listen för att spana in golvet under plastmattan, vilket resulterade i att Robin och jag slet bort den helt och blottade det önskade trägolvet. Samma fina som i teverummet, fast obehandlat. Det gjorde mig riktigt glad!
Här kommer lite bilder, ursäkta den dåliga kvalisorten, men mobilkameran har gått varm sen jag glömde systemkameran uppe hos Josefina.
Får förhoppningsvis tillbaka min ögonsteg idag.

Rivningsarbete påbörjat.

Som ni ser var hela taket i rätt dåligt skick.
De fick staga upp det underifrån för att inte trilla igenom.

Golvet före, ful plastmatta med brännmärken.

Robin i full färd att avlägsna plastmattan.

Efter, enkelt, fint trägolv.

Robin inredde så det blev det helt nytt rum!
Slipat, lackat vs. obehandlat. Tror detta golvet är genomgående i hela huset, hurra!

1 kommentar:

  1. Va fint det blir =)

    Lycka till med boken, den är såååå bra =) synd att vi får vänta så länge på filmerna..

    SvaraRadera