tisdag 17 augusti 2010

drömmar om kök/bad

Alla som hälsar på ber jag lämna sina tankar och funderingar över hur de tycker vi ska göra med husets innansida. Älskar att höra andras idéer, endel tar man verkligen till sig!
Svärmor och jag planerade nedervåningen när de var på besök senast och det vi kom fram till har vi vart och sniffat på var för sig, men aldrig som helhetsidé och den kändes riktigt bra när vi stod där och såg det framför oss.

I den planen flyttar vi köket till södersidan, man kunde tydligen leda ut köksfläkten genom en ventil på ytterväggen, trodde det var långt mer komplicerat än så! Vatten och avlopp har vi bara någon meter iväg iochmed badrummet, där vi tänkte ha en tvättstuga. Hallen får pärlspont med en inbyggd garderob.

Mittenrummet är fortfarande planerat till matsal, och en kakelugn kommer uppföras där det tidigare suttit en. J hittade en på Blocket igår för en billig peng, ska se om vi inte slår till!

Där köket är nu blir det toalett/bad. Känns bättre att ha sånt personligt på baksidan av huset, istället för mot gatan som det är idag. Vill ju inte riskera trafikolyckor pga att nån ser en rumpa i fönstret när de kör förbi!
Där det gamla köket nu befinner sig blir det ett stort, ljust badrum. Alternativt att vi gör en gästtoa i befintliga badrummet och badrum/tvättstuga i befintliga köket.

Jag ska försöka hitta en ritning på huset och kopiera upp den så man kan kladda fram olika idéer, blir lättare när de kommer på papper. Skulle även vilja ha ett 3D program där man kan se det framför sig, någon som vet om det finns?
Jag vet iallfall underfär hur kök och badrum ska se ut, men inte var de ska placeras. Surfade runt och plockade fram lite bilder, så ni ska få se hur jag har tänkt mig!
Köket ska vara ljust och lantligt i 20-talsstil. Antingen med pärlspontluckor eller med urfräst mitt. Önskar mig även ett hörnskafferi.
Hittade nyss perfekta exempel från Rönnerholms och 4kvadrat.
Att googla "platsbyggt kök" var nyckeln till framgång denna gången!
I badrummet vill jag ha svart/vitrutigt klinker, vitt kakel i duschen och pärlspont på väggarna.
Drömmer vidare!


2 kommentarer:

  1. Kan man få köra förbi en sväng i helgen och hälsa på?

    SvaraRadera
  2. Du är alltid välkommen stumpan! <3

    SvaraRadera