söndag 4 juli 2010

djurprogram utanför fönstret



Lilla Micke har hittat till vår gräsmatta där han kalasar på skalbaggar.
Lite dålig bildkvalisort då skymningen och gammalt handblåst glas hindrade skärpan..

Äntligen hemkomna från helgens bravader, som har varit minst sagt händelserika! Allt från spruckna kylare till gamla träverandor till salu. Men det tar vi imorgon, ville mest säga att vi är hemma välbehålla, om någon nu tvivlat på det.

Ville även berätta om en angenäm liten överraskning som väntade hemma i trädgården.
Skulle packa in alla grejerna och slänga in en filt i garderoben, då något säger åt mig att titta ut. Jag ser först en kolsvart stare, men där ovanför, något litet och slankt, rött med burrig svans. Räven har hittat hit! Skydda hönsen! Är min första tanke, men grinden till dem är stängd för natten. Istället ställer jag mig och kikar, ropar till J att komma snabbt som attan!

Tillsammans står vi och tittar på den fina ungräven i nära 30 minuter, medan den fridfullt lullar runt på gräsmattan och äter, skalbaggar! Den gräver små hål och tuggar frenetiskt, skuttar sedan vidare och äter något från ett grässtrå. Tillslut öppnar jag den knarrande ytterdörren, sakta, sakta, men räven reagerar inte och i 5 minuter står vi där och kikar, hör hur det kraskar varje gång han stoppar en skalbagge i munnen.
Tillslut vittrar han oss, jag sitter på huk i dörren när han upptäcker mig, stelnar till och tittar rakt på mig i nån halvminut innan jag visslar och förtrollningen bryts. Han springer, stannar och tittar längtansfullt mot smörgåsbordet, men bestämmer sig slutligen för att fly mot Sherwoodskogen.
Det är spännande att bo på landet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar