måndag 26 april 2010

helgens loppisbravader

Vad är Liv för ras?
Jag har nu luskat reda på att hon är av rasen antwerpen skägghöna!

Helgen har gått snabbt som vanligt. Halva lördagen spenderade jag på loppisar med mamma, resterande tid var jag barnvakt åt lilla Molli medan Em jobbade. Hon sov så snällt, så jag fick en timme på stan och lyckades shoppa loss en hel del.
Vet inte vad som flugit i mig, för det var längesen jag hade en sån shoppomani, men det har väl kanske med våren att göra, liksom vårstädning i hemmet vill man ha in nytt fräscht i garderoben. Många klänningar blir det, med förhoppningen om en varm och skön sommar. I själva verket blir det väl så att klänningen används en gång och hänger sedan i garderoben resterande 364 dagar av året..

Lillhönan, som numera tituleras Liv, har klarat sig bra, men känner sig ensam. Hon fick vara ute lite under min övervakning, men satt mest under altanen och tryckte. Stackarn. Ska köra och fixa kompisar till henne nu i veckan, nån av samma ras, så hon slipper vara minst. Kan dock inte komma på vad rasen heter och Blocketannonsen jag skrev ut är borta sedan länge. Funderar på att åka upp till den killen i Liatorp jag köpte dem av, på vinst och förlust.

Äggen som hade en vecka kvar till kläckning ligger nu i en äggkläckningsmaskin och jäser. Det var liv i 11 av de 13 äggen, så tummarna hålls fortfarande hårt! Sen har vi lyckats nosa upp och låna hem en maskin från tidigt 50-tal, så vi har inte vågat köra igång en period än, J måste testa den lite först så vi ser att den funkar. Avslutningsvis lägger jag upp lite bilder från helgens loppisbravader. Lätt gärna en kommentar om du har någon info om tillverkare osv.


Söt liten äggkopp.



Vas, har inte luskat ut tillverkare än.


Svensk plast när den är som bäst!


Trekantiga vasar, dock inte orginalen från Carlskrona.




Smörbytta, engelsk tillverkning.




Kanna, tillverkare någon?




Fat, Rörstrand's "Sarek".




Burk "Blue Star Tea", med praktisk utfällbar hällpip.
"Ögoncacao" fick jag av min kära morfar, "Hermeta Kaffe" är förra årets fynd.





Mamma gissade på att detta var desertgafflar, efterom vi inte kunde hitta några knivar till. I love!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar