fredag 29 november 2013

Gran Canaria

Jag och en jobbarkompis pratade lite löst om att vi skulle ta en resa tillsammans i november när det är så tråkigt och kallt. Att det faktiskt skulle bli av trodde vi väl kanske inte, men rätt som det var hade vi bokat!
Vi ville ta det lugnt, dricka sangria, äta gott och framför allt sola och bada och det var vad vi gjorde! Det var en välbehövlig semestervecka med trevligt sällskap, lugnt tempo, sol och bad, en och annan tupplur och god mat om kvällarna.
Hade aldrig varit på någon av Kanarieöarna tidigare, så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Det är lite roligt egentligen, jag har varit i Thailand, Mexiko, Egypten mm, men det absolut vanligaste semesterstället var obesökt. Och jag kan väl erkänna att jag inte missat något. Det var helt okej, men det krävs lite mer än det för att jag ska vilja åka dit igen. Temperaturen var okej om dagarna, men på kvällarna frös jag. Likadant om man hade badat och solen gick i moln. Då fick jag vira in mig i handduken för att inte skaka tänder. Och naturen var väl ingen höjdare heller, stenigt, kalt och mängder med trappor! Priserna på maten är typ som hemma och allt som allt så var det som ett vanligt tråkigt semesterställe, alltså inte min grej. Det var samma sak när Robin och jag var på Mallorca i somras. Inte heller ett ställe jag kommer besöka igen.
Lite bilder blev det som vanligt, hade iPhonen med mig så det var den som stod för dokumentationen.

 Här ska vi checka in på hotellet, Balito Beach, och detta är utsikten från receptionen.
Kul grej att folk har skrivit namn med stora stenar nere på stranden.

 Efter uppackningen begav vi oss på upptäcksfärd. 
Vårt hotell låg för sig själv mellan Puerto Rico och Arguineguin. 
Sistnämna fanns det en strandpromenad till, medans man var tvungen att ta taxi till Puerto Rico.

 Här ser man strandpromenaden, det tog ungefär 15 minuter att nå Arguineguin.

 Här står vi i kröken till höger på bilden ovan, detta är hotellkomplexet, sen kan man ana lägenheterna som vi bodde i i bakgrunden. Man ser det lite tråkiga landskapet tydligt

 Utsikten från vårt hotellrum.


Poolområdet låg högt upp med utsikt över havet, väldigt fint. 
Här spenderade vi de flesta dagarna.

Njutbart!

 Vattnet var klart, turkost - och kallt!


 En av dagarna begav vi oss till stranden i Arguineguin. 


 Kvällspromenad i Arguineguin.

 Ett par kvällar åkte vi in till Puerto Ricos liv och rörelse. 
Massa shopping och matställen i den stora köpcentret.

Det här möttes vi av när vi kom hem! Brr! Tala om kontrast!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar