måndag 13 augusti 2012

Pillemausarnas hemliga arbetsplats


Ända sen jag var liten har jag varit sjukt nyfiken på paps jobb, bara för att man aldrig fick följa med och hälsa på, allt var så hemlighetsfullt och spännande.
Det sitter fortfarande i och även om jag varit där och tittat flera gånger nu, så är det lika spännande varje år när det är "Marinens Dag" och Karlskrona Varvet öppnar upp sina portar, skepp och fartyg för besökare lika nyfikna som jag!
Eftersom paps är en Pillemausare ut i fingerspetsarna så är det extra kul att tillsammans med honom och mamma och höra berättelser om ditten och datten, det har ju ändå hänt endel under de åren han jobbat där!

De flesta fotona är tagna på Lindholmen.
Överst har vi den 300 meter långa Repslagarbanan.
Muren hette inget speciellt, den ledde in till en jättefin strandpromenad och en liten park med olika blommor och träd och ett ställe där pappa brukade bada förr i tiden.
Det rödvita huset är Wasaskjulet, uppfört nångång på 1700-talet och till vänster om den Polhemsdockan. Hörde det pratas om att utpumpningen tog fyra dagar med en arbetsstyrka på 270 man om dagen fördelade i tre pumplag!
Skylten "Gräns för rökning" tyckte jag var himla kul. Tror det har med att göra att man inte skulle röka för nära repslagarbanan som ligger till vänster om skylten.
Ja, det var det! :)

2 kommentarer:

  1. Vackra bilder! Har bara varit där två gånger men skulle gärna gå dit igen någon gång. Men framförallt borde jag hälsa på min faster som tagit över farmors och farfars vackra gamla mintgröna hus på Björkholmen... :)

    SvaraRadera
  2. Tillbringade alla mina sommrar i Karlskrona fram tills sena tonåren. Men har aldrig varit dfär på marinensdag.
    mina morföräldrar bodde på Hästö och vi var ute mycket med båten och fiskade. Många av öarna fick man då inte gå i land på , vet inte hur det är i dag.

    SvaraRadera