onsdag 28 september 2011

Gotland 2011

Har ju fortfarande inte visat bilderna från Gotlandsresan för mina nära och kära som läser bloggen, så det här blir ett inlägg till er.

Den 2-4 augusti tog J & jag morfar med oss och åkte till Gotland.
J hade inte tidigare varit där, jag saknade det och morfar ville träffa sin syster som bor i Fårösund och eftersom de båda är gamla gjorde vi det mest för morfars skull, men det var riktigt skönt att komma iväg och få lite semester från allt jobb med huset. Av de 4 veckor vi hade semester, var det bara dessa dagar som vi riktigt kände att vi var lediga från alla måsten och bara kunde slappna av.

När vi kommit iland körde vi direkt upp till Fårösund där vi blev bjudna på middag innan vi lämnade morfar och körde över till Fårö. På vägen dit passerade vi en del skyltar där det stod "Härifrån är det 30 min/1h/1,5 h väntetid på färjan." När 17 är det så mycket folk undrade jag, för nu när klockan närmade sig 20 var det bara 5 bilar framför oss i färjekön.
Vi tokkörde i riktining mot solen, för att hinna få några bilder på de vackra raukarna i solnedgången, och kom fram till Digerhuvud lagom tills solen gick ner. Det var såklart många som tänkt samma sak, men bara vi som tänkte sova där..
Typ 100 bilder senare och mörkret vilandes över raukarna körde vi vidare längs med de slingriga, kolmörka vägarna, till Langhammars, så långt upp man kunde komma på den vägen.
Där tog vi varsin öl och slappade, innan vi blåste upp vår dubbelluftmadrass i bagaget på V70 och kröp ner redan vid 22:30.

Sov riktigt skönt och vaknade av mig själv strax efter klockan 7, till ett strålande solsken.

Vi traskade ner till stranden och de ståtliga raukarna. J skulle ner och doppa sig och jag ville såklart inte vara sämre! Det var inte varmt kan jag säga, när jag halkade på stenarna och av misstag doppade mig! Lika bra det, för annars hade jag väl aldrig kommit i. Tog två dopp innan vi soltorkade på kalkstenarna, utan en enda turist så långt ögat nådde!

Sedan fortsatte vi vidare tillbaka på samma väg som vi kört i kolmörker, mot den lilla fiskebyn för en snabb rundtur innan vi bestämde oss för att köra till Visby på en gång. Tiden var knapp och vi ville hinna med så mycket som möjligt. Och de där skyltarna jag undrade om, det var nu de skulle användas, för när vi kommit över till Fårösund var det en kö utan dess like! Den tog inte slut förrän i grannbyn, helt otroligt! Vilken tur att vi bestämde oss för att åka över på kvällen istället för morgonen som vi först tänkt!

Innan vi parkerade i Visby tog vi en sväng om Högklint, en hårresande upplevelse för den höjdrädde! Det stupade ett X antal meter rakt ner mot en stenig strand, utan vare sig skyddsräcken eller varningsskyltar! Såklart var vi tvungna att gå så nära kanten som möjligt och känna suget i maggropen!

Inne i Visby traskade vi sedan de kullriga gatorna upp och ner tills fötterna värkte! Vi tittade på diverse kyrkruiner, Domkyrkan, åt världens godaste hemmagjorda glass på Visby Glass, åt lammfilé till middag, tittade på folk, klättrade på ringmuren och råkade tillslut påväg till bilen hamna i botaniska trädgården, som vi valt bort, för träd kan man ju se hemma. Men vilken tur att vi hamnade där, för det var väldigt kul att gå där och beundra blomsterprakten, en skön avslappning på en fullspäckad dag.  (okej, var det 70 vi va?)

Nu började ju dock problemet med var vi skulle sova inatt. Efter mycket om och men och ett besök på Turistbyrån hittade vi tillslut ett bra alternativ, ett vandrarhem! Inte vilket som helst utan Visbys gamla fängelse! Häftigt tänkte vi och traskade dit, där 2 backpackers hunnit före och velade om det sista rummet.
Jaha, det var ju typiskt, men J frågade ändå och se där, hon gav oss rummet framför ögonen på killarna! Ja, de kan ju inte stå där och vela hela dagen som hon sa.
Så då fick vi en liiiten liten cell på andra våningen, med utsikt över hamnen! Hur mysigt som helst! Det var verkligen en upplevelse som jag rekommenderar och det var en sån blandning på åldrarna på gästerna, allt från tonåringar till pensionärer!
På kvällen gick vi ut och åt en supergod middag på en lite dyrare restaurang, det unnade vi oss efter en gratis natt i bagaget! Även denna kväll somnade vi tidigt i vår våningssäng och sov så gott hela natten!

Efter en skön dusch och en god frukost begav vi upp på stan för att ta en sväng inom muséet, som jag var lite skeptik till. Varför ska man gå inne när det är så vackert väder ute och vad kan det finnas där som är så himla intressant? Vem var mest hänförd av alla föremål Jo jag! Vi gick där i nästan tre timmar och då hann vi ändå inte kolla ordentligt på allt innan det var dags att åka upp och hämta morfar i Fårösund.
Efter ett tårfyllt farväl och löfte om at snart komma igen var vi så på hemväg.
Morfar ville ha rökta flundror, så då körde vi inom Lergravsviken och köpte alla flundror som fanns kvar! Och även där hittade vi lite roliga rakar som vi fotade i all hast innan resan slutligen gick mot Karlskrona igen.