tisdag 27 september 2011

en mintgrön röd sak







Här kommer ännu flera fynd, gillar att visa lite lagom mycket i taget, så man hinner titta ordentligt på allt. :)
Jag tog med mig detta till mormor igår, hon älskar att titta på saker jag fyndat. Så tittar hon och funderar och ibland så kommer det en liten historia om något påminner om en pryl hon haft i sin ägo. Som till exempel de bruna glasskålarna, det kom hon minsann ihåg att hon hade såna i grönt, kolla i skåpet så får du se!
Mycket riktigt så stod det gröna skålar där inne, så nu bor även mina bruna där inne, i tryggt förvar tills köket blir färdigt.
Det blev lite 70-talstema med allt det orange/röda. Inte min färg egentligen, men jag kan liksom inte låta bli att köpa fina, hela saker som kostar runt en tia!

Är extra nöjd med min mintgröna Röda Clara i 1956 års modell! Så vackra härligt bulliga former och den behövde jag faktiskt, har bara fula "öppna för hand" konservöppnare sen tidigare.

Helens Prylar läste jag nedan lite roliga information, där lånade jag även bilden.


Röda Clara är en svensk designklassiker formgiven år 1966 av Sigvard Bernadotte.
En beprövad, funktionell och pålitlig väggkonservöppnare som ger jämna och fina skärytor.
Den första versionen av denna öppnare lanserades 1948 och döptes till Clara av Jonas Nilsson (efter en ungdomsförälskelse).
1956 konstruerades den om, blev röd-vit, döptes till Röda Clara och blev en fantastisk succé!
1966 designades den om av Sigvard Bernadotte som behöll namnet och den började tillverkas i flera färger, såsom: vit, lime, brun, blå, grön, orange, gul, beige, ljusgrå,

1986 designades den om igen utav Rolf Sinnemark för att passa både höger och vänsterhänta. Döptes till Röda Clara 2000. Den fick även priset ”Umärkt Svensk Form”
Numera kan man köpa Bernadottes modell på tex ICA, Clas Ohlsson för ca 250:- och endast i vit färg.


Är du mer nyfiken på Sigvards alster, så  kan du se avsnittet om Sigvard Bernadotte i Antikmagasinet här.

2 kommentarer:

  1. Jag har en stor salladsskål som ser ut precis som de små på din bild. Dock använder jag min till att förvara potatis i. =)

    SvaraRadera
  2. Fina fynd oc kul med lite mer info om Claran! Din modell har jag aldrig sett förut, grymt snygg! Vi hade såklart en röd när jag var liten, i 60-talsmodellen. :)

    SvaraRadera