lördag 4 juni 2011

Renovering röda rummet

Det händer endel på renoveringsfronten här hemma just nu. Jag har målat klart matrummet, tre lager med pensel, pust! Där var det ju tidigare en illandes röd tapet med vitlaserad"knäspont" som jag kallar det eftersom den slutar vid knäna och då kan den inte heta bröstpanel! Under panelen var det en röd och vitrandig tapet, det ena värre än det andra, brr!
Men som ni ser så gav det resultat, det blev ett lugnt ljust rum och jag älskar det! Mitt tandläkarskåp blev helt plötsligt mer synligt och nu är det less is more som gäller! Jag hade proppat in en massa loppisfynd i skåpet så man såg inte skogen för alla träd, men nu har jag plockat ur allt och har bara mina ögonstenar kvar.

Olivträdet köpte jag på Citygross, de har just nu ta två för 200;-, så passa på!
Korgen i luffarslöjd köpte jag på Mio häromdagen för 189;-, älskar den!
Den härligt slitna pinnstolen är ett auktionsfynd, fick en pall i samma slitna kolör från Emmas farfar och då undrar man, kommer de från samma ställe, eller var det vanligt med turkost på möblerna förr?
Zinkspannen kommer även den från Em's farfar och bakom huset hittade jag ett helt lager med spänner och kärl i zink, alla med urrostad botten, så det passar perfekt med blommor i!
Höganäskruset med monsteran kommer från min famo.

Längst ner har vi två av de senaste loppisfynden, en turkos väckarklocka, jisset va man vaknar, man flyger upp i taket, och en liten söt ljustgrön krackelerad vas som jag varit och klämt på vid tidigare tillfällen, fick tillslut följa med hem. Ingen märkning, bara ett par siffror, så jag vet inte ursprung, kanske nån av er känner igen den?

Just nu sitter jag på jobbet, blev en halvdag 6:30-10:30, sen ska jag hem och lata mig vid stranden med Em och barnen medans J är på Paintball. Vi är värda lite fritid nu efter konstant husmålande och skrapande i 2 dagar!
Men nu är äntligen grundfärgen på plats! Problemet är just nu att vi inte har bestämt oss för vilken färg vi ska ha i slutändan.. Velpellarna no 1!
Det lutar mellan Ottossons Linoljefärg skafferibeige/zinkvitt 50/50 och grå umbra/zinkvitt 50/50. Grundlagret blev den vi tänkte först, ljusgrån, men shit va det sticker i ögonen! Nej, den blev alldeles för ljus! Bilder kommer i nästa inlägg!

Ha en skön dag i hettan!




1 kommentar:

  1. Så fint ni fått det! Och den lilla väckarklockan gillar jag verkligen!

    SvaraRadera