onsdag 15 juni 2011

provmålning av fasad





Nyanserna varierar hela tiden, beroende på ljus och vinkel, mysko!


6 olika nyanser, det är den lilla klutten längst ner till vänster vi ska ha.


Såhär ser det ut hos oss för tillfället, som ett ödehus som tornar upp sig i en förvuxen trädgård.
Lite mysigt ändå med all grönska.


Nu har vi då änteligen bestämt oss för vilken färg vi ska ha på fasaden!

Det blev den jag trodde minst på, vetegrå, eftersom alla hus vi kollade på som var målad i den lyste grönt och det var jag inte så sugen på.

Jag ville ha ljusgrått, så först var jag nöjd med resultatet då vi blandade ut grå umgra med hälften zinkvitt, men J ville ha en grå/beigeaktig ton och vi testadade därför skafferibeige i tre olika nyanser också, men den blev alldeles för ljus när den blandades med vitt, den nästan stack i ögonen och oblandad var den för mörk och för gul.

Sen igår, efter att ha gett med mig efter J's tjat om att testa vetegrå (ibland är din envishet en bra egenskap älskling) tog jag beslutet om att vi tar blandningen mellan hälften/hälften vetegrå/zinkvitt!
Då började J igen, nej, men vi kanske skulle ta den oblandad istället..
NEJ, nu tar vi den, punkt och slut!

Så, nu ska vi bara beställa hem Ottossons vetegrå linoljefärg, sen kör vi, hurra!

7 kommentarer:

  1. Åh, ser fram emot att få se det färdiga resultatet. Det kommer bli jättefint!

    SvaraRadera
  2. Ja, det där är ju kul att få provmåla och välja färg till huset! Vårt är rött just nu, men ska bli en ljust grön ton så småningom, det kommer att bli kanonbra, men dröjer nog ett tag! Vi tänkte måla en sida om vi hinner under sommaren, men vi får se, vi har ju så många projekt, har ju rivit ut köket så grunden till det ska fixas först, dvs golv väggar och tak...allt material finns hemma men ligger på vänt just nu!

    SvaraRadera
  3. Herr Movarp: Då är vi på ungefär samma nivå, vi kommer måla dessa två sidorna detta året, sen är det 100% köksrenovering som gäller. Sambon har precis bestämt sig för vilken isolering vi ska ha och igår planerade vi klart det sista med var vi ska ha vask, skafferi osv, så nu är det snart operation bryta upp golv som gäller! Spännande! :D

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Kom in på din blogg genom en annan. Ser att du är mkt för äldre saker så tänkte om du kanske kan hjälpa mig med en sak, min sambo har hittat en bärnstens-färgad glas-skål med 6st små koppar i samma färg och så en slev till skålen. Allt är helt!

    Hittar ingen stämpel på nån av sakerna men vet du vad det är för nåt och hur gammalt det kan va?

    Kan maila dig en bild om du vill? Du kan ju svara till min mail-adress..

    SvaraRadera
  5. brun_pudel: jag hjälper dig gärna, lägger ut det här på bloggen så ska vi se om vi kan få en lösning på frågan, men din mailadress finns inte på din profil, så maila mig gärna bilderna på sandra_ottosson@hotmail.com.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Bra väl! Hur ser huset ut idag? Vad valde ni för färg på knut/fönsterfoder
    Ska måla mitt hus Vetegrå, en härlig färg som verkligen skiftar i ljuset.
    //glenn

    SvaraRadera