fredag 10 juni 2011

dagens aha-upplevelse

Bild från Museibutiken.

När jag fick den vita kukan av Birgitta häromdagen, var den bara ett föremål för lätt förflyttning de 10 små ljuslyktorna i porslin från Ikea. Krukan var okej, men bara en av alla vanliga vita som står och skräpar i ett hörn hos mormor, på loppisar och i källare. Sånt man tänker att det ska skänkas till Röda Korset.

Igår fick jag Gustavsbergs nyhetsmail och fick värsta aha-upplevelsen!
Krukan var visst av det kända slaget, nämligen Waldemarsuddekrukan!
Säger detta er något, eller är det mest våra kära föräldrar och morföräldrar som tänker, men lilla tös, visste du inte det?

Lite info från Museibutiken:
Waldemarsuddekrukan kan bara köpas på Waldemarsudde.

Formgiven av Prins Eugen 1915 och sedan 1950-talet ett av Sveriges mest älskade formföremål. Krukan tillverkas av Gustavsbergs Porslinsfabrik och finns i fem storlekar.

4 kommentarer:

  1. Jodå, jag visste det. Tyvärr gillar jag den inte. För prålig. Men den är dyr i nyinköp.

    SvaraRadera
  2. Kände inte till den, 1915 är lite för tidigt för mig. ;) Men tjusig var den, säkert urfin med lite murgröna på båge i.

    SvaraRadera
  3. Mina föräldrar och svärmor är väldigt svaga för den här krukan. För mig är den lite för gammal i stil. Men det finns en stor vid variant. Lite lägre kanter. Den blir makalöst vacker till julen om man fyller den med vackra julstjärnor/hyacinter/tacetter el vad man nu vill ha. Stämning till 100 procent. Så Waldemars är julstämning för mig!
    Men vid de tillfällen jag sett dessa krukor på auktioner har de gått för skyhöga priser. Farligt nära inköpspriset.

    SvaraRadera
  4. Den var inte min smak heller, men nu står den i min romantiska hörna (jodå, jag har en sån också) och den blev faktiskt jättefin med en orkidé i! :)

    SvaraRadera