onsdag 10 november 2010

köpmansdisken


Lite kärlek och omtankte, så blir köpmansdisken kökets finaste detalj!

I måndags lånade vi morfars gamla 740 och gav oss av mot Sjöbo för att hämta hem den efterlängtade köpmansdisken.
Disken fanns i en liten by med typiska skånelängor, tyvärr var det ju mörk ute och lagom till vi kom fram och skulle lassa på började det regna.

På hemvägen hamnade mitt i ett snöoväder, det riktigt "ös-snöade" som J uttryckte det och vi hade dåliga vinterdäck på bilen och inga alls på släpet. När det var som värst puttrade vi fram i 60 km/h och såg knappt 20 meter framför oss! Ett tag tänkte jag att näe vi ställer oss här i vägrenen och väntar ut ovädret för vi klarar aldrig hemresan!
Men det varade bara 5-6 mil, sen var det regn resten av vägen och vi kom hem oskadda, om än trötta och blöta efter att ha burit in åbäket i mitt nyligen iordningställda vardagsrum, som numer ser ut som ett bombnedslag igen.

Ikväll ska vi bära ut lådorna i snickarboden och kanske hinner vi börja renovera dem lite smått också! Nu har jag ett alldeles eget projekt att lägga händerna på, när J ska börja i köket!

Säljaren visade oss den gamla lanthandels där disken stått, det var som att kliva bakåt i tiden!
Ni får ursäkte den dåliga kvalitén på bilderna, jag hade bara min mobil till hands.


1 kommentar:

  1. Hej!
    försökte skicka en kommentar till dig i förra veckan men vet inte om den kom fram ;)

    Jag vill tro att jag köpte denna disk utav dig för ngra år sedan, men såg nu dina bilder på den av en slump på nätet och tänkte höra med dig om du vet ngt mer om lanthandeln i sjöbo? vart den ligger el vem du köpte disken av? Hade varit roligt med lite mer historia bakom den ;)

    God Jul och tack på förhand.

    Med vänlig hälsning Sofia
    sofia_amelie@hotmail.com

    SvaraRadera