söndag 11 maj 2014

konsten att sätta upp en stringhylla...




Idag var det äntligen dags att få upp stringhyllan på väggen! Eftersom det är betongväggar var pappa tvungen att komma med slagborren i högsta hugg. Jag hade en klar bild över hur det skulle vara. Men som dom säger, inget blir som man tänkt sig.
Först skulle jag ha 3 stycken hyllor bredvid varandra, men när vi höll upp dem mot väggen blev det alldeles för brett. Sen skulle jag istället ha två stycken, 2 svarta gavlar och en vit.
Sagt och gjort, pappa mäter och mäter för att få den på mitten. han mäter och räknar och när han tillslut är färdig och har märkt ut borrplatserna så ser det jättefult ut! Pappa mäter med en annan utgångspunkt, det tar tid, för pappa är noggrann. När han är färdig att borra tycker jag att det också ser dumt ut. Pappa suckar, men säger inget och börjar mäta från början igen. Tillslut ser det bra ut och pappa börjar borra upp den svarta gaveln. Men då visade det sig att de svarta och vita var helt olika, så hyllplanen skulle bli helt snea på ena sidan.
Jaha, då tar vi två stora och en liten svart istället. Borr borr, skruv skruv.
Testar och inser att nej, den lilla svarta passar inte heller ihop med de stora svarta!
Det var ju det jag sa, sa pappa, det var bara de vita som passade ihop när vi testade innan ju.
Jaha.. jag lyssnade väl med fel öra då..
Sätt upp de vita istället då så får det väl bli fult, muttrar jag, trött och hungrig.
Pappa mäter lite till och får tillslut upp gavlarna och se på tusan, det blev tre gånger så bra som jag tänkte från början! Trägen vinner och pappan med det gyllene tålamodet pustar ut. <3
















3 kommentarer: