onsdag 24 augusti 2011

Sarek




Här kommer ett annat av fynden från Holken, efersom jag inte varit på någon mer loppis sedan dess.
"Man måste ju passa på att måla det som ska målas ute när vädret tillåter och inte springa runt på loppisar!" Hmmf..!
Helt felfri vas i serien Sarek från Rörstrand av Olle Alberius.
Jag har tidigare fatet ovan, fyndat förra sommaren. Sammanlagt har jag gett 70;- för båda. :)

Lite info om Olle Alberius.
Född i Jönköping 1926, död 1993.
Var verksam vid Syco-keramik i Strömstad 1957-1965.
Vid Rörstrand 1963–71 arbetade Alberius med konstgods och servisporslin.
Där blev han mest känd för sin serie Forma i porslin.
Han arbetade även med unikt stengods, som med stora vaser och keramiska utsmyckningar.
Efter Upsala-Ekeby’ s köp av Rörstrand, designade han föremål för Ekeby, till exempel vaser och skålar i serien Fyris.
Från 1971 arbetade han vid Orrefors glasbruk.
Han kallades glasets tusenkonstnär och arbetade i alla glasbrukets tekniker.
Ovan info hittade jag här.

3 kommentarer:

  1. Cool serie det där, den finns i blått också vilket jag såklart gillar. :)

    SvaraRadera
  2. Den är riktigt snygg, själv har jag ett fat fast i blått på kontoret med småprylar i, senaste tiden har det hamnat olika former av sudd och legogubbar eftersom lillkillen har sitt pysselbord intill. Men det gör inget, sakerna ska leva i vardagen med alla i familjen :)

    Hoppas det går bra med huset, det är kul att få följa din resa med renoveringen.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte hittat någon blå del än, bara sett den på nätet, men den är himla fin!
    Håller med, sakerna ska vara med i vardagen, som prydnad samlar de bara damm! :)
    Huset går sakta med säkert framåt, kul att ni uppskattar mina renoveringsinlägg! :)

    SvaraRadera