tisdag 24 juni 2014

skogsmullar

Anna var på semester hemma i Blekinge och hälsade på mig häromdagen. Vi skulle ut och leta efter en insjö, men vi två tillsammans blir riktiga skogsmullar, så en jakt på en sjö blev till ett helt äventyr! På vägen hittade vi en fornlämningssymbol och bestämde oss för att köra inom. Vi gick flera olika vägar, innan vi tillslut hittade rätt, ett gravröse mitt ute i ingenstans.
Vi for sedan vidare till sjön som inte var några problem att hitta, den låg där så spegelblank, full av grodyngel! Inte riktigt som jag mindes den från när morfar och jag var där, men nog så vacker!
Efter hästgos och fotbad, ingen av oss vågade oss i, körde vi inom utgrävningarna i Vång, där de hittat "Skatterna från Vång" som just nu visas på Blekinge museum. Det var ingen där då, men att se en utgrävning på riktigt var ändå intressant, minns att jag var väldigt fascinerad av det när jag var liten och vi kollade på Vetenskapens Värld. Vi passade på att ta lite bilder i kvällssolen, det fick bli mobilen, för även om jag kom ihåg att ta med systemdigin, så satt minneskortet kvar i datorn hemma..
Sen fick vi för oss att köra till slottet och vidare på de krokiga skogsvägarna till ett naturreservat som Anna pratat om. När vi kom dit insåg jag att vi ridit där många gånger, men att jag aldrig tänkt på historien om det lilla skogspartiet, en brand härjade för ca 200 år sedan och runt 1884 fredades området av greven, inget får röras, inte ens en svamp plockas, så skogen har härjat fritt.
Ja, sånt som vanliga människor kanske finner föga intressant, men för ett par skogsmullar..

Gravröse från bronsåldern ca 1800-1000 f.Kr.




Massor av grodyngel.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar