torsdag 2 september 2010

i en vind, frusen i 50-talet..

Nu måste jag berätta! Igår hände nåt helt otroligt! Det hela börjar med ett par spegeldörrar från 30-talet..


Min söta jobbarkompis Marie tänker ofta på mig, frågar om jag vill ha saker, som femtiotalsprylar och annat. Denna gången var det hennes mor som tänkte på oss, eftersom Marie berättat om husköp, renoveringsplanerna och då hade hennes mamma ett par spegeldörrar från 30-talet stående uppe på vinden i lägenheten de bor i. De hade lämnats kvar av en granne som inte orkat kånka dem med sig när hon flyttade.

Så, J och jag åkte dit igår för att kolla närmare. I hyreshuset som andas 50-tal ligger en stor lokal som just nu används som café, auktionshall, spa och gym. Denna har använts som danslokal på 50-60-talet och allt vad det innebär. Teak, svart galon, lampor med stora glaskupor, allt fanns kvar uppe på vinden. Jag kunde inte riktigt koncentrera mig på dörrarna när mina ögon föll på en soffgrupp i teak och svart galon..

Vi bestämde oss för att avvakta med dörrarna tills renoveringen kommit lite längre och innan vi skulle bege oss sa jag "om ni funderar på att göra er av med den där soffan, så är jag jätteintresserad", varpå hon hojtar, "Den är din! HANDLÖST!" Behöver jag nämna att jag hoppade jämfota mellan glädjetjuten?

Det fanns även 2 fotöljer till och de fick jag med, gladeligen! Helt otroligt!

Som om inte denna soffgrupp var bra nog, så gav hon mig även fem helt underbara gamla plåtburkar, i formatet stooor, ur hennes egen privata samling! Jag höll på att trilla baklänges och trodde att jag närsom skulle vakna ur denna underbara dröm!

För det är just vad detta är! De underbara prylarna jag fick igår springer man inte på hur lätt som helst och om man skulle göra det är det, dyrt!
Jag hittade en avslutad auktion på Auktionshuset Metropol, två likadana fotöljer och en fotpall, där startbudet var 2000;- och det såldes för 5800;-..
Men det spelar ingen roll vad de är värda, för jag kommer aldrig att sälja min drömsoffgrupp!
Frågade vad hon ville ha, men det enda jag behövde betala var en påse godis på Maries skrivbord.. Oj va godis jag ska inhandla!

Måste bara ge Maries mamma Ingrid den största dagens ros som någonsin skådats, vilken pärla! Inte nog med att jag fick allt detta, hon tog oss på en rundtur i utsiktstornet med, det är få förunnat. Vilken dag! TACK!

Två fotöljer med pall, klubbade för 5800;-




Min numera underbara burksamling!

Burkarna är gigantiska och gör sig så fint uppe på kökshyllan!


Fotöljerna, de ska dammas av ordentligt, sen fixas med teakolja.



Soffan, faller man inte pladdask så säg!



Ursäkta de något oestetiska bilderna, föredrar att lägga upp planerade bilder, men jag ville visa allt bums pannkaka!

2 kommentarer:

  1. Lovely!! Kanonsnygga möbler. Avis...

    SvaraRadera
  2. Anna-Karin Holmgren24 januari 2012 kl. 12:49

    Hej! Har pallen från Bröderna Andersson till salu för avhämtning i trakterna utanför Bräkne-Hoby. Om du är intresserad, hör av dig på min mail, anna_karin_holmgren@hotmail.com Mvh Anna-Karin

    SvaraRadera