tisdag 10 augusti 2010

Twilight



Jippi, nu har äntligen paketet från Adlibris kommit!

Har beställt de tre sista böckerna i Twilight serien, fick första boken Om jag kunde drömmma (Twilight) av Em i försenad födelsedagspresent. Fattade inte att det var den först, för om man inte visste layouten på dem så är de totalt intetsägande och tråkiga.
Nu när jag sett de andra böckerna så inser jag att jag sett dem långt innan Twilight gick upp på bio, men inte lagt någon större notis om dem, då de ser just så intetsägande och tråkiga ut.

Ska jag vara ärlig så hade jag inte ens hört talas filmen förrän Em förra året promt tyckte att vi skulle hyra den, "den var ju så bra!" Jag var negativ och hade låga förväntningar när de första deprimerande scenerna gick upp på skärmen. Sen gick det som för de flesta andra, jag föll pladdask för Edward & Bellas omöjliga kärlek!
Utan Em hade förmodligen hela Twilighthysterin dragit förbi mig obemärkt, hemska tanke!

Tänk vad jag har gått miste om, läste ut första boken på 2 dagar, satt med näsan i den alla raster på jobbet och läste halva nätterna hemma, trots att väckarklockan stod på 06 och massa uppackande efter flytten egentligen stod på schemat.

När den var utläst fortsatte jag med Extended version, där det i första kapitlet är Edwards tankar om hans och Bellas första möte. Jag har hört att detta egentligen skulle bli en egen bok, Midnight Sun, men när manuset läckte ut på internet tappade författaren Stephenie Meyer lusten att skriva klart det.

Nu har jag fått låna Em's inbundna När jag hör din röst (New Moon), tills mina böcker står i hyllan. Den läser jag dock inte lika intensivt då jag inte ser fram emot den ångestfyllda separationen Bella & Edward genomlider.
Em och jag tittade på filmen igår och den var dock inte lika ångestfylld och hemsk som jag mindes den, men det blir än dock något mer reducerad läsning (säger jag nu, tills jag trillar dit igen med näsan före) då det är mycket annat som måste hinnas med.

Dessutom insåg jag igår att jag absolut inte kan läsa sista boken, Så länge vi båda andas (Breaking Dawn) förrän jag sett filmen på bio.
Jag var så irriterad stundvis under New Moon igår över att det inte stämde överrens med boken, så fram tills det ställe där jag var i boken satt jag bara och irriterade mig. Allt därefter var såklart underbart.

Så nej, för att inte riskera att förstöra en efterlängtad och garanterat bra film, fortsätter jag med min lilla policy, se filmen först, läs sen boken och se det som framkommer där som en bonus för det man inte fick förklaring på i filmen!

Men innan dess ska tredje boken Ljudet av ditt hjärta (Eclipse) läsas och förhoppningsvis hinner filmen komma ut på DVD innan det är dags. Jag ska försöka hålla mig..

2 kommentarer:

  1. hej hej...

    e inte så händig men tycker saker ska dokumenteras, framförallt renoveringar - t ex före & efter bilder...

    jag gör fotoböcker av alla mina bilder hos www.solentro.se, kul att ha i framtiden!

    är en hel del i blekinge, min sambo kommer från Mjövikstrand...

    Lycka till med allt! /Hampus

    SvaraRadera
  2. Ja, alltså det är verkligen ngt man flyt verkligheten med, twilight sagan :) läs 4e boken innan filmen, annars får du vänta 2.5 år från nu nästan. sista boken ska ju bli 2 filmer o ena släpps nov 2011 o sista nov 2012!! Låååååång tid!!

    Tack :) du får gärna "härma", jag är ju inte den enda i världen med denna frisyr precis!! Men jag har en bra frisör :)

    SvaraRadera