onsdag 18 mars 2015

Att inte hinna med det man tänkte

Det är inte lätt att hinna med allt som småbarnsförälder. En dag går fort utan att man fått något av det man skulle göra gjort. Men det är ju så det är, från den sekunden barnet kommer är det alltid det lilla livet i första hand, allt annat slänger man där man står och går när hon kallar. Så alla de där fina och välstädade hemmen man ser på Instagram, hur 17 hinner dom med?! Nej här hemma hinner jag som bästa bädda sängen och diska upp, sen lagom tills jag hällt ut alla barnkläderna på golvet för att sortera i storleksordning så vaknar Lily och önskar middag bums. Sen ligger klädhögen där tills kvällskvisten, när hon förhoppningsvis tar en kvällslur.
Idag sov hon faktiskt 4,5 timme, tillslut fick jag väcka henne då jag blev orolig att för mycket sömn kunde vara skadligt. Under den tiden hann mamma och jag göra stan.
Jag har snöat in på fotografering igen, kanske inte så konstigt när man vill fota sitt lilla underverk ungefär femtioelva gånger varje dag, och kände således ett oerhört och omgående behov av ett nytt objektiv!
Satt och läste på under gårdagen och kom fram till att ett fast objektiv var det jag behövde, då jag vill öka på ljusinsläppet eftersom jag avskyr att använda blixt och ljuset oftast inte är tillräckligt.
Frågan var då, skulle jag lägga en tusenlapp på ett Canon Ef 50mm F/1.8 II eller lyda proffsens råd och lägga till några tusenlappar (närmare bestämt 3300;-) för snäppet bättre 1.4?
Jag bestämde mig för att höra med Wretmarks som hade ett 1.8 i lager och han tyckte det räckte och då fick det bli så. Jag är hittills mycket nöjd, även om jag bara testfotade lite snabbt i badstunden, utan någon vidare kunskap i hur tekniken fungerade. Ska ladda hem en gratisversion av Photoshop och se om det är nåt att satsa på.
Här kommer en oredigerad bild, rätt okej ändå med tanke på att ljuset var väldigt svagt! Mer kommer garanterat när jag får tid här näst. :)





1 kommentar: