söndag 5 februari 2012

glasklart

Jag är ingen glassamlare, men jag började nog omedvetet samla på dessa fyrkantiga små glasskålar när jag var liten och tittade i mormors tallriksskåp. När mitt loppande började för några år sen fyndade jag några, sen glömde jag bort dem tills jag hittade dem igen för nåt år sen. Tyvärr dyker de inte upp så ofta i mina trakter, men i torsdags hittade jag mina första blåa, för en femma stycket, jag har bara i brunt innan. Har även två bruna i en stor variant.
Nu kan ju inte jag nåt om glas mer än det jag läser på era bloggar, så jag slänger ut frågan till er, var kommer dessa skålar ifrån? Finns de i fler färger än brunt och blått?
Och om ni hittar några billiga, vill ni tänka på mig då? :)

Uppdatering Diana mfl skriver De heter Vereco (France) och finns i flera färger. Av en ren tillfällighet publicerade Diana ett inlägg om sin Verecosamling på sin blogg Gemytligt. Kolla gärna in hennes fina samling, här


8 kommentarer:

  1. Påminner mig om Vereco. Typ de teserviser i brunt, gult och grönt man kan se då och då. Finns skålar till det.

    SvaraRadera
  2. Min första tanke var Vereco, men det brukar ju vara inpräntat i glaset i så fall?

    SvaraRadera
  3. De heter Vereco (France) och finns i flera färger. Av en tillfällighet publicerade jag faktiskt alldeles nyss ett inlägg om just dessa på min blogg. Kom gärna in och kika! :)

    SvaraRadera
  4. Tack snälla för er hjälp! :D

    SvaraRadera
  5. Vereco är så tjusiga, skulle absolut kunna tänka mig att börja samla på dessa i blått i alla fall. Om jag haft plats... Är du intresserad av fler delar så kan jag gärna sponsra din samling om jag dyker över några till bra pris. Alla delar brukar vara märkta Vereco i botten så de är ganska lätta att känna igen till och med för en glasamatör som mig. ;)
    (De finns i rökfärgat glas också!)

    SvaraRadera
  6. Jo, därav min osäkerhet för jag har också alltid sett märkning i botten men det kanske finns undantag? Inte så ofta man ser blått heller. Har själv tekoppar och fat och nån skål i gult. Tror jag har 12 koppar eller nåt, efter att de hade en utrensning på mammas jobb.

    SvaraRadera
  7. Hej - googlade på Vereco och såg att du samlar... jag har 5 stycken gröna skålar.... intresserad?? mvh Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var gulligt att du tänkte på mig, men jag tror jag håller mig till de blåa, tack ändå! :)

      Radera