onsdag 19 maj 2010

10 små kycklingar!

Jag visste inte vad jag skulle vara mest lyckig över idag när jag kom hem från jobbet! Att det var 25 grader och sommarvärme på vår lilla gårdsplan eller att det låg tre sprillans nya kycklingar i äggkläckningsmaskinen!
Givetvis var jag mest exhalterad över de nya små liven som låg och krålade runt där inne, medans flera var på G. J, jag och vännerna har suttit klistrade stundtals och bevittnat hur de små liven pickat sig ut mot friheten. De är som små rådjurskid, har ingen styrsel nånstans och gör kullerbyttor både framåt och bakåt, snubblar och rullar runt. Somnar på två röda och vaknar lika fort igen. Mest ligger de där, helt utslagna och blöta i väntan på att samla krafter och bli små duniga bollar.
I skrivandets stund räknade jag till hela tio kycklingar som alla kläckts under kvällen!
Känns så häftligt att de äggen vi plockade i hönshuset i mitten på april nu är riktiga små kycklingar! Och att se detta ske, mitt framför ögonen, heeelt amazing!
Förhoppningsvis kommer de sista fem kläckas nu under natten och morgondagen. Längtar tills alla kläckts så vi kan öppna och gulla med dem!

Nu har han pickat hål runt hela skalet och är så gott som fri.

Lilla foten ute!

Och där trillade han ut i en bakåtkullerbytta!

Liten, förvirrad och dyngsur hälsas han välkommen av sina syskon.


Sötaste bilden idag: Storebror har somnat i en minst sagt suspekt ställning..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar